Przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (dalej: „RODO”, „Rozporządzenie”) oraz polskiej ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 r. (dalej: „ustawa”) wprowadzają odrębne zasady dla przetwarzania danych osobowych dla podmiotów publicznych. Poniżej wyjaśnimy przepisy RODO i ustawy odnoszące się do administracji publicznej.
Podmioty uważane za podmioty administracji publicznej
Przepisy RODO nie wprowadzają definicji podmiotów administracji publicznej, pozostawiając to do kognicji ustawodawstw krajowych.
Polski ustawodawca doprecyzował w ustawie, iż za organy i podmioty publiczne uważa m. in.:
- jednostki sektora finansów publicznych;
- instytuty badawcze;
- Narodowy Bank Polski.
Ustawy oraz RODO nie stosuje się jednak do działalności służb specjalnych w rozumieniu ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu.
Podstawy przetwarzania danych osobowych
Danymi osobowymi są wszelkie informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej (np. imię i nazwisko, numer Pesel itp.).
Przetwarzaniem danych osobowych jest operacja lub zestaw operacji wykonywanych na danych (zbieranie, utrwalanie itp.).
Przetwarzanie danych osobowych przed podmioty administracji publicznej jest zgodne z prawem, jeżeli:
- jeżeli wyrażona została zgoda na przetwarzanie;
- jest niezbędne do wykonania umowy;
- jest to niezbędne do wykonania obowiązku prawnego ciążącego na administratorze;
- jest to niezbędne do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą lub innej osoby fizycznej;
- jest to niezbędne do wykonania zadania w interesie publicznym bądź sprawowania władzy publicznej przez administratora.
Nadto, należy zwrócić uwagę, iż organy administracji publicznej nie mogą powoływać się na swój prawnie uzasadniony interes celem zalegalizowania działań przez siebie posiadanych.
Rozporządzenie wprowadza również odrębny katalog danych osobowych, uznawanych za dane szczególne. Do katalogu tego wprowadzono m.in. informacje o pochodzeniu rasowym, etniczny, poglądy polityczne czy dane o stanie zdrowia. Przetwarzanie takich danych jest co do zasady zabronione. Dane sensytywne mogą być jednak przetwarzane, gdy m. in. przetwarzanie jest niezbędne ze względów związanych z ważnym interesem publicznym lub gdy jest niezbędne do celów archiwalnych w interesie publicznym.
W motywach RODO podkreślono, iż cel przetwarzania musi być określony w podstawie prawnej bądź musi być niezbędne do wykonania zadania wykonywanego w interesie publicznym.
Obowiązki podmiotu publicznego jako administratora
Do podstawowych obowiązków podmiotów publicznych jako administratora danych osobowych należą m. in.:
- wdrażanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych celem przetwarzania danych osobowych przez siebie posiadanych zgodnie z przepisami RODO;
- wdrażanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych celem wprowadzenia niezbędnych zabezpieczeń ochrony danych osobowych;
- powołanie inspektora ochrony danych osobowych — obligatoryjne;
- wykonywania praw osób, których dane dotyczą – na ich żądanie;
- prowadzenia rejestru czynności przetwarzania danych osobowych — obligatoryjne;
- przeprowadzenia analizy ryzyka naruszenia danych osobowych – obligatoryjne.
Kary administracyjne
Polski ustawodawca zdecydował się zmniejszyć kary administracyjne, jakie mogą być nałożone na podmiot publiczny w związku z naruszeniem przepisów RODO bądź ustawy. Zgodnie bowiem z polskimi unormowaniami administracyjne kary pieniężne zostały ograniczone do kwoty 100 000 złotych. Kary takie mogą być nałożone na:
- jednostki sektora finansów publicznych;
- instytut badawczy;
- Narodowy Bank Polski.
W zakresie natomiast państwowych i samorządowych instytucji kultury kary te zostały obniżone do maksymalnie 10.000,00 złotych.
Podsumowanie
Podsumowując, organy administracji publicznej również podlegają przepisom RODO. Przetwarzanie danych osobowych przez organy administracji publicznej w większości przypadków wynika z obowiązku prawnego. Nie jest to jednak jedyna podstawa przetwarzania danych osobowych przez te podmioty, gdyż innymi podstawami mogą być m. in. zgoda czy wykonywanie umowy.
Powrót do specjalizacji — Szkolenie RODO