Jakie czynności powinien podjąć wierzyciel, gdy sąd ogłasza upadłość dłużnika? Czy konieczne jest wszczynanie postępowania cywilnego o zapłatę, czy też należy zgłosić wierzytelność w postępowaniu upadłościowym?
Ogłoszenie upadłości dłużnika
Informacja o ogłoszeniu upadłości jest publikowana w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz w dzienniku o zasięgu lokalnym. Obecnie na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości powyższy publikator jest dostępny bezpłatnie w formie elektronicznej. Wierzyciel od chwili otrzymania wiadomości, że dłużnik ogłosił upadłość, staje przed problemem, jak dochodzić niezapłaconej wierzytelności: zgłosić wierzytelność czy wszcząć postępowanie sądowe o zapłatę?
Właściwym co do zasady trybem dochodzenia należności przez wierzyciela jest zgłoszenie wierzytelności w postępowaniu upadłościowym. Zatem wierzyciel powinien zgłosić syndykowi swoją wierzytelność w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia upadłości. Wierzytelnością powstałą przed ogłoszeniem upadłości, która podlega zgłoszeniu, będzie zarówno wierzytelność pieniężna, jak i niepieniężna, która wskutek ogłoszenia upadłości staje się wierzytelnością pieniężną. Powyższe, należy odróżnić od wierzytelności powstałych w stosunku do masy upadłości po dniu ogłoszenia upadłości, gdyż podlegają one innym zasadom. Możliwości ewentualnych działań wierzyciela będą uzależnione od sposobu prowadzenia postępowania upadłościowego.
Na początku należy wskazać, że zasadą jest zgłaszanie wierzytelności przez wierzycieli w trakcie trwającego postępowania upadłościowego. Jednocześnie ogłoszenie upadłości wyłącza możliwość wszczęcia przez wierzyciela spraw sądowych i administracyjnych o wierzytelności, które podlegają zgłoszeniu do masy upadłości.
Warto podkreślić, że jeżeli po dokonaniu zgłoszenia w postępowaniu upadłościowym odmówiono wierzycielowi wpisania jego należności na listę wierzytelności, to nie ma przeszkód, żeby dochodzić roszczenia w postępowaniu sądowym. Wówczas, gdy wierzyciel uzyska prawomocne orzeczenie sądu zasądzające wierzytelność, to będzie mógł uczestniczyć w zgromadzeniu wierzycieli.
Zauważyć trzeba, że upadły albo syndyk od dnia ogłoszenia upadłości nie mogą spełniać świadczeń wynikających z wierzytelności do dnia uprawomocnienia się postanowienia o umorzeniu postępowania. Powyższy zakaz powoduje, że dłużnik nie będzie mógł dobrowolnie zapłacić należności. Takie uregulowanie chroni również pozostałych wierzycieli przed modyfikacją przez upadłego jego stosunków zobowiązaniowych. Jeżeli upadły naruszy ten zakaz, to dokonana przez niego czynność prawna będzie nieważna oraz spowoduje odpowiedzialność syndyka z tytułu nienależytego wykonywania obowiązków.
W postępowaniu upadłościowym dochodzenie należności może nastąpić tylko w drodze zgłoszenia wierzytelności do syndyka w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia upadłości dłużnika przez sąd upadłościowy. Zatem wierzyciel nie ma prawa wyboru pomiędzy wytoczeniem powództwa, a zgłoszeniem wierzytelności.
Dopiero gdy wierzyciel wyczerpie drogę zgłoszenia wierzytelności w postępowaniu upadłościowym, możliwe będzie wszczęcie postępowania sądowego i administracyjnego dotyczącego masy upadłości. Takie postępowania mogą być prowadzone jedynie przez syndyka lub przeciwko niemu. Zatem syndyk prowadzi ww. postępowania na rzecz upadłego, lecz we własnym imieniu, co oznacza, że syndyk będzie stroną postępowania, nie zaś upadły. Wyjątek stanowią postępowania prowadzone w sprawach o należne od upadłego alimenty oraz renty z tytułu odpowiedzialności za uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia albo utratę żywiciela oraz z tytułu zmiany uprawnień objętych treścią prawa dożywocia na dożywotnią rentę. Syndyk wyznaczony przez sąd będzie w postępowaniu uprawniony do zarządu majątkiem i prowadzeniem spraw upadłego.
Wytoczenie powództwa przez wierzyciela przed ogłoszeniem upadłości
Następnie należy rozważyć, jakie będą skutki upadłości, gdy wierzyciel prowadzi postępowanie sądowe, podczas którego sąd ogłosił upadłość dłużnika. W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, że po złożeniu przez dłużnika wniosku o ogłoszenie upadłości postępowanie dzieli się na dwa etapy, najpierw toczy się postępowanie w przedmiocie ogłoszenia upadłości, a następnie jest tzw. właściwe postępowanie upadłościowe. Powyższe rozróżnienie, ma istotny wpływ na ewentualne postępowania sądowe, które toczą się w celu dochodzenia roszczeń od upadłego. Należy podkreślić, że wpływ na postępowania sądowe i administracyjne będzie miał dopiero drugi z omawianych etapów tj. po wydaniu postanowienia sądu o ogłoszeniu upadłości.
Sąd prowadzący postępowanie cywilne zawiesi je z urzędu, jeżeli postępowanie dotyczy masy upadłości i ogłoszono upadłość. W rezultacie rozpoczęcie postępowania upadłościowego, niezależnie od sposobu jego prowadzenia, powoduje zawieszenie toczącego się postępowania cywilnego, bez rozróżnienia czy upadły jest powodem, czy pozwanym. Warunkiem jednak jest, aby postępowanie dotyczyło rzeczy oraz praw wchodzących w skład masy upadłości. Omawiane zawieszenie ma skutek od chwili ogłoszenia upadłości strony postępowania, jednocześnie sąd z urzędu uchyla orzeczenia, które zostały wydane po nastąpieniu tego zdarzenia, pod warunkiem, że nie nastąpiły one po zamknięciu rozprawy.
W takiej sytuacji sąd zawiadomi syndyka o toczącym się postępowaniu sądowym oraz wyznaczy odpowiedni termin do wstąpienia do postępowania. Jeżeli syndyk nie złoży oświadczenia woli w oznaczonym terminie, uznaje się to za odmowę wstąpienia do postępowania. Następnie sąd postanowi podjąć postępowanie z urzędu, gdy ustanie przyczyna zawieszenia, w przypadku ogłoszenia upadłości strony, z chwilą zgłoszenia się lub wskazania syndyka, a jeżeli syndyk odmówi wstąpienia do postępowania, do chwili złożenia przez niego takiego oświadczenia. W przypadku odmowy przez syndyka postępowanie podejmuje się z udziałem upadłego. Warto zauważyć, że powyższe zawieszenie postępowania z urzędu nie będzie miało zastosowania do postępowania, które zostało wszczęte na skutek wniesienia skargi o wznowienie postępowania z udziałem strony, której ogłoszono upadłość po prawomocnym zakończeniu postępowania, a przed złożeniem skargi o wznowienie postępowania.
Następnie, po opisanym powyżej zawieszeniu z urzędu postępowania sądowe i administracyjne w sprawie wszczętej przeciwko upadłemu, mogą być podjęte przeciwko syndykowi, gdy w postępowaniu upadłościowym dochodzona wierzytelność, po wyczerpaniu trybu zgłoszenia, nie została umieszczona na liście. Tak więc uzyskanie odmowy umieszczenia wierzytelności na liście powoduje możliwość podjęcia zawieszonego postępowania przeciwko syndykowi. Zatem, zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego, nie może być wytoczone powództwo przeciwko syndykowi o zasądzenie wierzytelności ulegającej zaspokojeniu z majątku masy upadłości. Jeżeli okaże się, że wierzyciel po zawieszeniu postępowania sądowego lub administracyjnego nie zgłosił swojej wierzytelności, to nie będzie mógł on żądać podjęcia tych postępowań , gdyż dopiero po negatywnym wyniku zgłoszenia wierzytelności spowoduje wyczerpanie trybu określonego ustawą.
Natomiast jeżeli wniesiono pozew o wierzytelność, która podlega zgłoszeniu do masy upadłości, to powinien on być traktowany jako zgłoszenie wierzytelności, niezależnie od okoliczności czy pozew został wniesiony przez pomyłkę, czy też świadomie. Taki pozew nie powinien być odrzucony. Stanowisko Sądu Najwyższego odnośnie tego zagadnienia nie jest jednak jednolite. Odmienne stanowisko Sądu Najwyższego wskazuje, że po wniesieniu pozwu w takiej sytuacji, następuje przejściowy brak drogi sądowej, czyli niedopuszczalność postępowania i konieczność odrzucenia pozwu. W naszej ocenie w takim wypadku wybranie niewłaściwego trybu postępowania powinno skutkować przekazaniem pozwu do właściwego sądu oraz zastosowaniem właściwego trybu, nie zaś odrzuceniem pozwu.
Warto również zauważyć, że w przypadku, gdy wierzytelność została wpisana na listę wierzytelności i uznana w postępowaniu upadłościowym, postępowanie sądowe powinno zostać umorzone jako bezprzedmiotowe, z uwagi na okoliczność, że wyciąg z ustalonej listy wierzytelności jest tytułem egzekucyjnym przeciwko upadłemu. Zatem wierzyciel osobisty upadłego, który chce uczestniczyć w postępowaniu upadłościowym, powinien w ustawowym terminie (30 dni) zgłosić swoją wierzytelność. Wyjaśnić należy, że wierzytelności o charakterze osobistym, są to takie za które upadły ponosi odpowiedzialność całym swoim majątkiem. Natomiast zgłoszenie wierzytelności powinno zawierać tę samą treść oraz formę.
Podkreślić jednak należy, że nie będzie konieczne zgłaszanie wierzytelności służących wierzycielowi osobistemu oraz wierzycielowi rzeczowemu, które są zabezpieczone rzeczowo tj. hipoteką, zastawem, zastawem rejestrowym, zastawem skarbowym, hipoteką morską, gdyż zostaną uwzględnione na liście wierzytelności z urzędu. Podobnie na liście wierzytelności z urzędu są umieszczane należności pracowników upadłego, które wynikają ze stosunku pracy, a także należności Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Ponadto wierzytelności powstałe już po ogłoszeniu upadłości tzw. długi masy upadłości, płacone są jako koszty postępowania na bieżąco przez syndyka, w rezultacie również nie wymagają zgłoszenia. Zatem wierzyciel powinien dokonać zgłoszenia wierzytelności w terminie 30 dni, liczonych od dnia obwieszczenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Zgłoszenie wierzytelności po terminie spowoduje obowiązek pokrycia kosztów wywołanych spóźnieniem.
Warto również wiedzieć, że jeżeli wierzyciel nie zgłosi wierzytelności to jego brak działania nie spowoduje wygaśnięcia zobowiązania. Skutkiem będzie jednak brak możliwości zaspokojenia należności z masy upadłości. Jednak należy zwrócić uwagę, że gdy w upadłości jest osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna, to z reguły wraz z zakończeniem postępowania upadłościowego, kończy się istnienie w obrocie prawnym takiej osoby, co może spowodować brak możliwości uzyskania wierzytelności. Przy tym, wierzyciel nie może się zabezpieczyć przed ewentualną niewypłacalnością dłużnika, zastrzegając, że na wypadek ogłoszenia upadłości drugiej strony stosunek prawny zostanie zmieniony lub rozwiązany, gdyż takie postanowienia umowy będą nieważne.
Podsumowanie
Nasza Kancelaria prawna oferuje zastępstwo procesowe w postępowaniach upadłościowych. Zgłaszamy wierzytelności klientów w postępowaniu upadłościowym. Oferujemy doradztwo prawne przy sprzedaży przedsiębiorstw należących do upadłych spółek, w szczególności negocjujemy z syndykami warunki sprzedaży przedsiębiorstwa. Adwokat bądź radca prawny z naszej Kancelarii chętnie pomoże Państwu w kwestiach dotyczących m.in. odpowiedzialności członków zarządu z tytułu niezłożenia w terminie wniosku o ogłoszenie upadłości. Zachęcamy do kontaktu!
Powrót do specjalizacji - Restrukturyzacja firmy