Kancelaria Prawna Radkiewicz Adwokaci i Radcowie Prawni dochodzi w imieniu swoich klientów odszkodowań z tytułu wypadków w pracy (“usługa wypadek w pracy odszkodowanie”). Dopuszczalne jest bowiem dochodzenie przez pracownika od pracodawcy roszczeń uzupełniających z tytułu wypadków przy pracy, opartych na przepisach prawa cywilnego, w szczególności odszkodowania za uszczerbek na zdrowiu. Należy podkreślić, iż odszkodowania powypadkowe z tytułu wywołania uszczerbku na zdrowiu pracownika obejmują wszelkie wynikające z tego powodu wydatki. Zobowiązany do naprawienia szkody powinien na żądanie poszkodowanego wypłacić z góry kwotę potrzebną na koszty leczenia (m.in. koszty konsultacji u wybitnych specjalistów, wydatki na lekarstwa oraz koszty przewozu chorego do szpitala), a w przypadku, gdy poszkodowany stał się inwalidą, również kwotę potrzebną na koszty przygotowania do innego zawodu.
Nie wystarczy jednak, że pracownik występując z takim powództwem, powoła się w postępowaniu sądowym jedynie na fakt wypadku przy pracy, który stwierdzony został protokołem powypadkowym. Pracownik jest bowiem obowiązany wykazać przesłanki prawne odpowiedzialności odszkodowawczej:
- ciążącą na pracodawcy odpowiedzialność z tytułu czynu niedozwolonego;
- poniesioną szkodę (uszczerbek na zdrowiu) oraz
- związek przyczynowy pomiędzy zdarzeniem będącym wypadkiem przy pracy a powstaniem szkody.
Należy podkreślić, iż wysokość odszkodowania powinna być ustalona według cen z daty ustalenia rekompensaty pieniężnej.
Do uznania odpowiedzialności pracodawcy na zasadzie winy za skutki wypadku przy pracy konieczne jest stwierdzenie, że w konkretnych okolicznościach faktycznych praca została zorganizowana nieprawidłowo, co w konsekwencji doprowadziło do wypadku, albo że istniejące realne zagrożenia przy jej wykonywaniu nie zostały rozpoznane przez pracodawcę, wobec czego pracownik nie miał o nich żadnej wiedzy, albo zagrożenia faktycznie rozpoznane nie zostały wyeliminowane przez pracodawcę, co naraziło pracownika na uszczerbek na zdrowiu.
Pracodawca ponosi na zasadzie winy odpowiedzialność za szkodę doznaną przez pracownika wskutek wypadku w pracy, gdy można uznać, że do zdarzenia doszło w wyniku niedopełnienia ciążących na pracodawcy obowiązków, np. w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Przyczyną wypadku przy pracy może być wykonywanie codziennych obowiązków pracowniczych, jeżeli przyczyniły się w znaczącym stopniu do pogorszenia samoistnej choroby pracownika. Należy podkreślić, iż pracodawca odpowiada za szkodę także wówczas, gdy wina może być przypisana jedynie samemu poszkodowanemu, jeżeli równocześnie wystąpiły inne jeszcze przyczyny szkody w rozumieniu adekwatnego związku przyczynowego, choćby niezawinione przez pracodawcę.
Zadośćuczynienie za skutki wypadku przy pracy
W razie uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia dochodzimy w imieniu pracownika zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę. Pod pojęciem krzywdy rozumie się cierpienie fizyczne (np. ból) oraz cierpienie psychiczne (ujemne uczucia związane z cierpieniami fizycznymi lub następstwami uszkodzenia ciała albo rozstroju zdrowia np. w postaci wyłączenia z normalnego życia).
Ustalając wysokość zadośćuczynienia powinno się uwzględnić indywidualne właściwości i subiektywne odczucia pokrzywdzonego pracownika. Zadośćuczynienie musi być adekwatne do aktualnych warunków gospodarki rynkowej oraz stanowić odczuwalną wartość ekonomiczną. W świetle orzecznictwa Sądu Najwyższego zadośćuczynienie za krzywdę doznaną na skutek poważnego rozstroju zdrowia i związanego z nim trwałego kalectwa nie może być uznane za nadmierne, jeśli jest ono adekwatne do stopnia odniesionych obrażeń i związanych z nimi trwałych następstw dla zdrowia i egzystencji poszkodowanego. Należy podkreślić, iż od przysługującego poszkodowanemu zadośćuczynienia pieniężnego nie odlicza się wypłaconego przez pracodawcę odszkodowania za wypadek w pracy.
W imieniu spadkobierców poszkodowanego pracownika Kancelaria Prawna Radkiewicz Adwokaci i Radcowie Prawni dochodzi także zadośćuczynienia pieniężnego, jeżeli powództwo przeciwko pracodawcy zostało wytoczone za życia poszkodowanego albo gdy roszczenie zostało uznane przez pracodawcę na piśmie.
Odszkodowanie za śmierć pracownika
Jeśli wskutek wywołania uszczerbku na zdrowiu nastąpiła śmierć pracownika, dochodzimy od pracodawcy zwrotu kosztów leczenia i pogrzebu w imieniu osoby, która te koszty poniosła. Notabene do uzyskania odszkodowania konieczne jest wykazanie istnienia związku przyczynowego między wywołaniem uszczerbku na zdrowiu a śmiercią pracownika. Bez znaczenia dla uzyskania odszkodowania jest natomiast długość okresu, który upłynął od zdarzenia do śmierci pracownika. Należy podkreślić, iż zasiłek pogrzebowy nie podlega zaliczeniu na poczet rekompensaty pieniężnej z tytułu zwrotu poniesionych kosztów pogrzebu.
W imieniu osób, względem których ciążył na zmarłym pracowniku ustawowy obowiązek alimentacyjny Kancelaria Prawna Radkiewicz Adwokaci i Radcowie Prawni dochodzi także od pracodawcy renty obliczonej stosownie do potrzeb pracownika oraz do możliwości zarobkowych i majątkowych pracownika przez czas prawdopodobnego trwania obowiązku alimentacyjnego. Warto wskazać, iż bez znaczenia dla zasądzenia renty jest to czy obowiązki wobec osób, względem których ciążył na zmarłym pracowniku ustawowy obowiązek alimentacyjny, były przez zmarłego pracownika faktycznie wykonywane, jak również to czy obowiązek alimentacyjny był stwierdzony prawomocnym wyrokiem.
Jeśli z okoliczności wynika, że wymagają tego zasady współżycia społecznego dochodzimy renty również w imieniu innych osób bliskich, którym zmarły pracownik dobrowolnie i stale dostarczał środków utrzymania. Pod pojęciem „osób bliskich” należy rozumieć również krewnych, powinowatych, wychowańców oraz konkubinę.
Uzyskujemy odszkodowanie dla najbliższych członków rodziny zmarłego pracownika, jeśli z powodu śmierci pracownika nastąpiło znaczne pogorszenie ich sytuacji życiowej. Pogorszenie sytuacji życiowej może polegać na uczuciu osamotnienia i trudnościach życiowych dziecka pozbawionego troski i opieki matki, przyspieszeniu choroby lub osłabieniu energii życiowej. Notabene poprzez „stosowne odszkodowanie” należy rozumieć taką kwotę, która odczuwalna jest jako realne, adekwatne przysporzenie z obiektywnego punktu widzenia uwzględniającego ocenę większości rozsądnie myślących ludzi, jak również z punktu widzenia uprawnionego.
W imieniu najbliższych członków rodziny zmarłego pracownika dochodzimy także zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę. Należy podkreślić, iż do uzyskania zadośćuczynienia nie jest konieczne wykazanie, iż poniesiono szkodę majątkową, jak również, iż doszło do pogorszenia sytuacji materialnej osoby uprawnionej. Zasądzenie zadośćuczynienia ma bowiem doprowadzić do kompensacji doznanej krzywdy, a zatem do udzielenia pomocy pokrzywdzonemu w dostosowaniu się do zmienionej sytuacji życiowej, jak również do złagodzenia cierpienia psychicznego spowodowanego śmiercią osoby najbliższej.
Odszkodowanie po wypadku w pracy — renta uzupełniająca
Pracownik może żądać od pracodawcy odpowiedniej renty uzupełniającej w przypadku całkowitej lub częściowej utraty przez niego zdolności do pracy zarobkowej albo zwiększenia się jego potrzeb lub zmniejszenia się widoków powodzenia na przyszłość. Poszkodowany nie musi wykazać, że faktycznie zaspokaja potrzeby i ponosi związane z tym wydatki, aby została mu przyznana renta uzupełniająca z tytułu zwiększonych potrzeb. Mało tego renta uzupełniająca przysługuje poszkodowanemu także wówczas, gdy jest on na utrzymaniu rodziny, a opiekę nad nim sprawują domownicy (np. żona lub córka). Należy podkreślić, iż pracownikowi może być przyznana renta tymczasowa, jeżeli w chwili wydania wyroku szkody nie można dokładnie ustalić.
Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy
Z ważnych powodów sąd może na żądanie poszkodowanego pracownika przyznać mu zamiast renty uzupełniającej lub jej części odszkodowanie jednorazowe. Dotyczy to w szczególności wypadku, gdy poszkodowany stał się inwalidą, a przyznanie jednorazowej rekompensaty pieniężnej ułatwi mu wykonywanie nowego zawodu. Zasądzenie jednorazowej rekompensaty pieniężnej zamiast renty uzupełniającej jest uzasadnione także w sytuacji, gdy przyszłe raty nie będą mogły być egzekwowane wskutek wyjazdu dłużnika na stałe za granicę bez pozostawienia majątku w kraju. Należy podkreślić, iż przy ustalaniu jednorazowej rekompensaty pieniężnej uwzględnia się zarówno wysokość oraz czas trwania renty uzupełniającej, jak również wiek oraz prawdopodobieństwo długości życia osoby uprawnionej. Warto wskazać, iż do zamiany przez sąd renty uzupełniającej na jednorazowe odszkodowanie może dojść pomimo braku zgodnej woli stron.
Dochodzenie odszkodowań za wypadek w pracy a przedawnienie
Należy podkreślić, iż pracodawca może uchylić się od naprawienia szkody po upływie terminu przedawnienia. Okres przedawnienia roszczenia o naprawienie szkody wynosi zaś co do zasady trzy lata licząc od dnia, w którym pracownik dowiedział się o szkodzie.
Podsumowanie
Nasza Kancelaria odszkodowawcza posiada wiedzę i doświadczenie, aby w sposób profesjonalny dochodzić odszkodowań. Dla naszych klientów uzyskujemy zarówno odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu, zadośćuczynienie za doznaną krzywdę, jak również rentę. Zachęcamy więc osoby, które uległy wypadkowi w pracy do skorzystania z naszych usług.
Powrót do specjalizacji — Odszkodowania