Podobnym do dialogu konkurencyjnego oraz trybu z negocjacjami trybem postępowania o zamówienie publiczne jest partnerstwo innowacyjne. Jest to tryb postępowania wprowadzony do Prawa zamówień publicznych w 2016 r., który obecnie jest bardziej uelastyczniony niż w pierwotnej wersji. Poniżej przedstawimy cechy charakterystyczne oraz warunki, które muszą zaistnieć, aby partnerstwo innowacyjne mogło być prowadzone.
Słowo wstępu
Rozpoczynając rozważania na temat partnerstwa innowacyjnego warto zacząć od tego, czym w ogóle jest innowacja. Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo zamówień publicznych za innowację uznawane jest wdrażanie nowego produktu (usługi, procesu) bądź produktu wcześniej istniejącego, lecz w dużym stopniu zmienianego (np. poprzez wdrożenie nowej metody konstrukcyjnej lub organizacyjnej w działalności gospodarczej).
Sytuacje, kiedy może być stosowany
Partnerstwo innowacyjne może być stosowane, kiedy zamawiającemu potrzebny jest innowacyjny produkt (usługa bądź roboty budowlane). Co więcej, produkt ten nie może być dostępny na rynku. Zgodnie z motywami Komisji Europejskiej partnerstwo innowacyjne, jako tryb szczególny ma się charakteryzować tym, że innowacyjność pojawia się na etapie realizowania konkretnego zamówienia.
Charakterystyka
Partnerstwo innowacyjne to kolejny tryb postępowania tzw. unijnego (o czym więcej w artykule pt. „Przetarg nieograniczony”). Prowadzony może być także w postępowaniach, które progu unijnego nie przekraczają, tzw. w postępowaniach krajowych, wtedy to ogłoszenie zamawiającego publikowane jest w Biuletynie Zamówień Publicznych.
Tryb ten, podobnie jak dialog konkurencyjny składa się z kilku etapów, gdzie najpierw wnioski o dopuszczenie mogą składać wszyscy wykonawcy. Następnie zamawiający zaprasza część z nich do składania ofert wstępnych. Po otrzymaniu ofert wstępnych możliwe jest prowadzenie negocjacji pomiędzy wykonawcami a zamawiającym. W kolejnym etapie zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert oraz dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty.
Zniesienie zasady solidarności
Partnerstwo innowacyjne charakteryzuje się również tym, iż w przypadku wykonawców będącymi konsorcjami złożonymi z kilku podmiotów znosi ich odpowiedzialność solidarną, która jest zasadą na gruncie innych trybów zamówień publicznych.
Uprzednia kontrola
Zdaniem komentatorów możliwość przeprowadzenia uprzedniej kontroli postępowania ma być środkiem atrakcyjnym dla zamawiających, którzy mieliby wybrać partnerstwo innowacyjne jako tryb prowadzonego przez siebie postępowania. Zgodnie z nią Prezes Urzędu Zamówień Publicznych może na wniosek zamawiającego przeprowadzić kontrolę części bądź całości dokumentów zgromadzonych dotychczas w postępowaniu. Nie przeprowadza się jednak kontroli w zakresie dokumentacji technicznej.
Opis potrzeb i wymagań
Na pierwszym etapie zamawiający jest zobowiązany do przekazania opisu potrzeb i wymagań dla prowadzonego przez siebie zamówienia, który służy wstępnemu zobrazowaniu jego potrzeb. W opisie potrzeb i wymagań powinny znaleźć się m. in. informacje o:
- zapotrzebowaniu na innowacyjny produkt (usługę lub roboty budowlane) wraz z jego opisem;
- wskazanie minimalnych wymagań, jakimi powinien się charakteryzować przedmiot zamówienia (produkt, usługa);
- ofertach wariantowych, jeżeli są przewidziane;
- zasady wyboru partnera;
- kryteria wyboru oferty;
- wypłacie wynagrodzenia w częściach, jeżeli jest to przewidziane przez zamawiającego.
Termin na złożenie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
W trybie partnerstwa innowacyjnego ustawodawca przewidział 30 dniowy termin na złożenie przez wykonawców wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. W przypadku jednak postępowań krajowych termin ten został skrócony do 7 dni.
Termin na złożenie ofert wstępnych
Jak wskazano na wstępie zamawiający może wybrać wykonawców, którzy będą uprawnieni do składania ofert wstępnych. Wykonawcy tacy mają termin co najmniej 30 dni na złożenie oferty wstępnej i liczony jest od momentu przekazania wykonawcom zaproszenia, zaś w postępowaniach poniżej progu unijnego nie może on być krótszy od 7 dni (w przypadku zamówienia o roboty budowlane natomiast nie mniej niż 14 dni).
Drugi opis potrzeb i wymagań
Zamawiający po przeprowadzeniu negocjacji z wykonawcami sporządza drugi opis potrzeb i wymagań, który jest już bardziej konkretny od pierwszego oraz w którym powinny znaleźć się takie elementy jak:
- opis kryteriów z podaniem wag;
- informacje o podmiotowych środkach dowodowych;
- informacje o etapach partnerstwa oraz jego celach;
- zasady, na jakich nastąpi zakup, jeżeli ma on nastąpić od wielu partnerów;
- unormowania dotyczące praw własności intelektualnej.
Ustanowienie partnerstwa
Ustanowienie partnerstwa następuje poprzez zawarcie umowy z jednym bądź wieloma partnerami.
Zasady partnerstwa
Partnerstwo składa się z etapów, które odpowiadają kolejności działań w procesie badawczo – rozwojowym. Etapy te mogą obejmować m. in. wykonanie prototypów czy świadczenie usług. Na zamawiającym spoczywa obowiązek zapewnienia, aby struktura partnerstwa odzwierciedlała stopień innowacyjności przedmiotu zamówienia. Na zamawiającym spoczywa także obowiązek ustalenia celów do osiągnięcia na poszczególnych etapach oraz częściowych wynagrodzeń.
Warto też podkreślić, iż zamawiający jest uprawniony do zakończenia partnerstwa na każdym etapie.
Podsumowanie
Partnerstwo innowacyjne jest to szczególny tryb postępowania. Charakteryzuje się on tym, że jest wieloetapowy, zaś na początku przedmiot zamówienia nie jest szczegółowo opisany. W jego trakcie powstaje innowacyjny produkt, który ma charakter nowości (powstaje nowy produkt bądź dokonywana zmiana w istniejącym produkcie powoduje, że tak zmieniony produkt także ma przymiot innowacyjności). Nasza Kancelaria prawna oferuje pomoc we wszelkich postępowaniach o zamówienia publiczne, w tym także w partnerstwie innowacyjnym, które jest pełne wymagań formalnych oraz wieloetapowe i stwarza tym samym wiele wątpliwości praktycznych.
Powrót do specjalizacji — Zamówienia publiczne