Mniej wybieranym, ale także popularnym trybem prowadzenia postępowania w ramach zamówień publicznych jest przetarg ograniczony. Przetarg ograniczony prowadzony jest dwuetapowo. W niniejszym Artykule przedstawimy najważniejsze cechy tego trybu postępowania o zamówienie publiczne.
Charakterystyka
Przetarg ograniczony, podobnie jak przetarg nieograniczony może być zastosowany, jeżeli będziemy mieli do czynienia z postępowaniem unijnym, tj. szacowana wartość zamówienia będzie taka sama bądź wyższa od ustalonego progu. Na przestrzeni czasu progi te ulegają zmianie, zatem celem uzyskania informacji, czy zamówienie, którego chcemy udzielić próg ten przekracza, należy ustalić aktualne progi unijne (np. na stronie internetowej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych).
Przetarg ograniczony jest mniej konkurencyjny od przetargu nieograniczonego. Aby móc uczestniczyć w przetargu ograniczonym najpierw wykonawcy muszą złożyć wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Dopiero później następuje składanie ofert, lecz wyłącznie przez tych wykonawców, co do których zamawiający wyraził zgodę.
Podobnie jak ma to miejsce przy przetargu nieograniczonym, przetarg ograniczony może być stosowany w każdym czasie, bez ograniczeń, np. w zakresie rodzaju zamówienia czy osoby zamawiającego.
Procedura przeprowadzania przetargu ograniczonego
Przetarg ograniczony co do zasady składa się z następujących elementów:
- opublikowanie ogłoszenia;
- przekazanie specyfikacji warunków zamówienia;
- składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;
- wybór wykonawców, którzy będą uprawnieni do złożenia oferty;
- składanie ofert;
- otwarcie ofert;
- weryfikacja wykonawców i badanie ofert;
- wybór oferty;
- zawarcie umowy z wybranym wykonawcą.
Sposób ogłoszenia o zamówieniu
Przetarg ograniczony rozpoczyna się poprzez publikację ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Jednocześnie zamawiający jest zobowiązany do przekazania SWZ na stronie internetowej (udostępnienie SWZ oraz zasady, jakie powinien stosować w tym zakresie zamawiający znajdą Państwo w artykule pt. „Przetarg nieograniczony”).
Elementy SWZ
Przetarg ograniczony charakteryzuje się tym, że wśród elementów SWZ powinny znaleźć się informacje o:
- etapach postępowania, podczas których na wykonawców będzie nałożony obowiązek składania niektórych bądź wszystkich podmiotowych środków dowodowych (środków potwierdzających np. brak podstaw do wykluczenia), gdy jest to przez zamawiającego przewidywane;
- możliwości ograniczenia liczby wykonawców wraz z podaniem ich liczby oraz zasad selekcji;
- sposobie przygotowania wniosków o dopuszczenie przez wykonawców oraz o terminie i sposobie ich składania.
Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
Jak wskazano na wstępie, przetarg ograniczony jest dwuetapowy. W pierwszym etapie wnioskodawcy wnoszą o dopuszczenie ich do udziału w postępowaniu. Termin zgłaszania wniosków określa zamawiający, przy czym co do zasady nie może on być krótszy niż 30 dni od dnia przekazania ogłoszenia do publikacji. Istnieje możliwość skrócenia terminów nawet do 15 dni, jeżeli zachodzi pilna potrzeba (przy czym powinna ona być wyjątkowa oraz obiektywnie zasadna).
Przesłanki odrzucenia wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
Wniosek o dopuszczenie do udziału w przetargu ograniczonym może zostać odrzucony w następujących przypadkach:
- złożenia wniosku po terminie;
- niezgodności z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych;
- nieważności wniosku na podstawie innych przepisów (np. przepisów k.c. wskazujących w jaki sposób w sposób skuteczny dochodzi do złożenia oświadczenia woli w postaci elektronicznej, tj. poprzez nieopatrzenie pisma kwalifikowanym podpisem elektronicznym);
- niespełniania wymogów technicznych oraz organizacyjnych sporządzania i wysyłania wniosków;
- zachodzenia okoliczności dotyczących wykonawcy, a w tym m. in.:
- jeżeli zachodzi przesłanka do wykluczenia wykonawcy z udziału w przetargu;
- niespełniania przez wykonawcę warunków udziału w przetargu;
- niezłożenia przez wykonawcę oświadczenia bądź podmiotowego środka dowodowego (tj. dowodu poświadczającego dane wykonawcy, np. wydruku z CEIDG czy KRS).
Liczba wykonawców zaproszonych do składania ofert
Zamawiający jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania wykonawców o wynikach oceny wniosków o dopuszczenie do składania ofert oraz wskazania uzasadnienia zarówno prawnego, jak i faktycznego swojej decyzji.
Zamawiający jest przy tym uprawniony do ograniczenia liczby wykonawców zaproszonych do składnia ofert. Należy jednak pamiętać, że liczba ta musi zapewniać konkurencję i nie może być mniejsza od 5 wykonawców. Kryteria selekcji powinny zostać przez zamawiającego wskazane w ogłoszeniu oraz w SWZ.
Termin składania ofert
Co do zasady termin składania ofert nie może być krótszy od 30 dni od dnia przekazania zaproszenia do składania ofert. Może on jednak zostać skrócony do 10 dni, jeżeli:
- istnieje wstępne ogłoszenie informacyjne dla danego postępowania;
- zaistnieje pilna i uzasadniona potrzeba skrócenia terminu.
Jeżeli jednak SWZ nie była udostępniona na stronie internetowej, termin ten jest wydłużony o 5 dni. Może on zostać także skrócony o 5 dni, jeżeli całość przetargu ograniczonego prowadzona jest za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Podsumowanie
Pomimo, że w przetargu ograniczonym może brać udział każdy, bez względu na przedmiot zamówienia czy podmiot wykonawcy tryb ten jest rzadziej wybierany przez zamawiających, ze względu na to, że jest on dwuetapowy, a przez to dłużej przeprowadzany aniżeli przetarg nieograniczony. Przetarg ograniczony, jak każde postępowanie o zamówienie publiczne jest sformalizowany. Celem uniknięcia błędów przy prowadzeniu postępowania, np. poprzez błędne sporządzenie ogłoszenia czy SWIZ, jak również nieterminowym złożeniu wniosku o dopuszczeniu do składania ofert, zachęcamy do skorzystania z usług specjalistów z Kancelarii Prawnej Radkiewicz Adwokaci i Radcowie Prawni.
Powrót do specjalizacji — Zamówienia publiczne