Jednym z przewidzianych przez ustawodawcę trybów udzielenia zamówienia publicznego jest dialog konkurencyjny. Tryb ten jest mniej popularny od trybów przetargowych, ale na niego również warto zwrócić uwagę. Poniżej wyjaśnimy, kiedy dialog konkurencyjny może być stosowany oraz w jaki sposób powinien on przebiegać.
Charakterystyka
Dialog konkurencyjny jest jednym z trybów postępowań o zamówienie publiczne, kiedy wartość zamówienia przekracza tzw. progi unijne (więcej o progach unijnych dowiedzą się Państwo z artykułu pt. „Przetarg nieograniczony”). Z założenia ustawodawców unijnych tryb ten miał być bardziej elastyczny od przetargu ograniczonego, celem umożliwienia przedyskutowania wielu aspektów pomiędzy zamawiającym a wykonawcami. Ma on mieć zastosowanie głównie w okolicznościach, kiedy zamawiający nie jest w stanie ocenić swoich potrzeb oraz tego, co wykonawcy mogą mu zaoferować (np. w zakresie projektów mających charakter innowacyjności).
Dialog konkurencyjny jest trzyetapowy. W pierwszym etapie wnioski o dopuszczenie do składania ofert mogą składać wszyscy wykonawcy. W drugim natomiast etapie zamawiający może prowadzić rozmowy z wybranymi przez siebie wykonawcami. W trzecim etapie dopiero następuje składanie ofert przez wykonawców wybranych uprzednio przez zamawiającego.
W dziedzinie obronności i bezpieczeństwa tryb dialogu konkurencyjnego może być zastosowany jedynie wyjątkowo, kiedy ze względu na złożony charakter zamówienia udzielenie zamówienia w trybie przetargowym nie jest możliwe. W takim postępowaniu jedynym kryterium wyboru oferty jest cena.
Sytuacje, kiedy może być stosowany
Dialog konkurencyjny nie jest otwarty dla wszystkich postępowań. Ustawodawca wprowadził bowiem warunki, zgodnie z którymi zaistnienie choćby jednego z nich uprawnia zamawiającego do skorzystania z trybu dialogu konkurencyjnego. Warunki te są analogiczne jak dla zastosowania trybu negocjacji z ogłoszeniem, zaś należą do nich takie okoliczności jak:
- dostępność rozwiązań rynkowych nie zaspokaja potrzeb zamawiającego;
- usługi, dostawy oraz roboty budowlane obejmujące rozwiązania innowacyjne bądź projektowe;
- zamówienie posiada niezwykły charakter, stopień złożoności bądź występują specyficzne uwarunkowania prawne lub finansowe;
- istnienie ryzyka związanego z usługami, dostawami bądź robotami budowlanymi, przez co uniemożliwia skorzystanie z innych trybów;
- niemożność opisania przedmiotu zamówienia w precyzyjny sposób;
- poprzednie toczące się postępowanie w trybie przetargu niegraniczonego lub ograniczonego nie doszło do skutku (np. na skutek unieważnienia postępowania bądź odrzucenia wszystkich ofert ze względów formalnych).
Procedura przeprowadzania przetargu ograniczonego
Dialog konkurencyjny charakteryzuje się poniższymi czynnościami:
- opublikowanie ogłoszenia;
- przekazanie opisu potrzeb i wymagań;
- składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;
- prowadzenie dialogu z wybranymi wykonawcami;
- sporządzenie SWZ;
- wybór wykonawców, którzy będą uprawnieni do złożenia oferty;
- składanie ofert;
- badanie ofert;
- wybór oferty;
- zawarcie umowy z wybranym wykonawcą.
Opis potrzeb i wymagań
W pierwszej kolejności, wraz z ogłoszeniem o zamówieniu, zamawiający podczas dialogu konkurencyjnego publikuje opis potrzeb i wymagań. Dokument ten ma na celu wskazanie wykonawcom potrzeb zamawiającego. Opis potrzeb i wymagań publikowany jest na stronie internetowej i jest udostępniany bezpłatnie. W opisie znajdują się takie informacje jak m. in. wstępny harmonogram postępowania, opis kryteriów wyboru oraz przede wszystkim określenie przedmiotu zamówienia oraz sposobu doboru kryteriów w przypadku ograniczenia liczby wykonawców zaproszonych do dialogu.
Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
Dialog konkurencyjny, jak wskazano powyżej, jest trzy etapowy. Etap pierwszy kończy się w momencie złożenia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Termin na zgłaszanie swojego udziału w postępowaniu należy złożyć w terminie wskazanym przez zamawiającego, nie krótszym jednak niż 30 dni od dnia i liczony jest od dnia przekazania przez zamawiającego ogłoszenia do publikacji.
Wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu może zostać odrzucony, jeżeli zachodzą szczegółowe przesłanki wskazane w ustawie Prawo zamówień publicznych (o czym więcej przeczytają Państwo w artykule pt. „Przetarg ograniczony”).
Ograniczenie liczby wykonawców
Zamawiający może ograniczyć liczbę wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do dialogu. Liczba ta nie może jednak być niższa od 3. Zamawiający dokonując decyzji o ograniczeniu wykonawcy musi jednocześnie pamiętać o zapewnieniu zasad konkurencji.
Prowadzenie dialogu
Zamawiający przeprowadza dialog z tymi wykonawcami, którzy zostali do dialogu zaproszeni. Zamawiający powinien stosować się do zasady równego traktowania wykonawców podczas etapu dialogu. Zarówno treść propozycji, jak i samego dialogu ma charakter poufny. Dialog prowadzi się do momentu znalezienia przez zamawiającego rozwiązania najbardziej dla niego korzystnego. Po zakończonym dialogu zamawiający sporządza SWZ oraz zaprasza wykonawców, z którym prowadził dialog do składania ofert.
Prowadzenie negocjacji
Dialog konkurencyjny charakteryzuje się również tym, iż po określenie najkorzystniejszej oferty, a więc już po dokonaniu badania ofert, zamawiający może dodatkowo prowadzić negocjacje z wykonawcą, którego oferta została najwyżej oceniona. Niemniej jednak negocjacje takie powinny być prowadzone bez naruszania zasad równości oraz konkurencji.
Podsumowanie
Dialog konkurencyjny prowadzony jest w postępowaniach spełniających tzw. progi unijne. Został on wprowadzony jako alternatywa dla sztywnych procedur jakimi są m. in. przetargi. W jego ramach zamawiający nie musi w sposób konkretny dokonywać przedmiotu zamówienia, lecz opisuje jedynie, jaki ma cel. Przedmiot zamówienia kształtuje się dopiero po otrzymaniu wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz przeprowadzeniu dialogu z wybranymi wykonawcami. Kancelaria Prawna Radkiewicz Adwokaci i Radcowie Prawni świadczy usługi doradcze na każdym etapie postępowania o zamówienie publiczne. Zachęcamy do kontaktu.
Powrót do specjalizacji — Zamówienia publiczne