Oferujemy pomoc prawną w zakresie postępowań przetargowych. Sporządzamy opinie prawne dotyczące stosowania przepisów o zamówieniach publicznych. Kancelaria pomaga w negocjacjach warunków umów oraz doradza w kwestiach spornych dotyczących wykonania zamówienia. Kancelaria reprezentuje swoich klientów w postępowaniach przed Krajową Izbą Odwoławczą. Przygotowujemy dla klientów niezobowiązanych do stosowania ustawy o zamówieniach publicznych regulaminy określające procedury zamawiania towarów lub usług. W razie potrzeby wniesiemy również w Państwa imieniu odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej bądź skargę do Sądu Okręgowego w Warszawie — Sądu zamówień publicznych.
Tryby udzielania zamówień publicznych
Należy podkreślić, iż ustawa z dnia 11 września 2019 r. — Prawo zamówień publicznych wyróżnia następujące tryby udzielania zamówień:
- przetarg nieograniczony — wszyscy zainteresowani wykonawcy mogą składać odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu oferty;
- przetarg ograniczony — wykonawcy wnioskują o dopuszczenie do udziału w przetargu w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu, oferty zaś mogą składać jedynie wykonawcy zaproszeni do składania ofert;
- negocjacje z ogłoszeniem — zamawiający publikuje ogłoszenie o zamówieniu, a następnie zaprasza do składania wstępnych ofert wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu; należy podkreślić, iż oferty wstępne nie zawierają ceny, zamawiający zaś prowadzi z wykonawcami negocjacje i dopiero później zaprasza wykonawców do składania ostatecznych ofert;
- dialog konkurencyjny — po opublikowaniu ogłoszenia o zamówieniu zamawiający prowadzi dialog z wybranymi przez siebie wykonawcami odnośnie proponowanych przez nich rozwiązań, po czym zaprasza wykonawców do składania ofert;
- partnerstwo innowacyjne — zamawiający w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu zaprasza wykonawców do składania ofert wstępnych, prowadzi z nimi negocjacje, po czym zaprasza do składania ofert na prace badawczo-rozwojowe celem opracowania oraz sprzedaży innowacyjnego produktu, usług lub robót budowlanych niedostępnych na rynku;
- negocjacje bez ogłoszenia — zamawiający negocjuje z wybranymi przez siebie wykonawcami warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego, a następnie zaprasza wykonawców do składania ofert.
- zamówienia z wolnej ręki — zamówienia udziela zamawiający po negocjacjach tylko z jednym wykonawcą.
Podstawowym trybem prowadzenia postępowań w zakresie zamówienia publicznego jest przetarg nieograniczony.
Wskazać należy, iż Prawo zamówień publicznych określa szczegółowo okoliczności, od których wystąpienia zależy zastosowanie konkretnego trybu zamówień publicznych. Tytułem przykładu dialog konkurencyjny stosuje się, jeśli m.in. zamawiający potrzebuje rozwiązań, które wymagają dostosowania do jego potrzeb.
Kancelaria Prawna Radkiewicz Adwokaci i Radcowie Prawni jako kancelaria zamówień publicznych pomaga swym klientom, będącym zarówno zamawiającymi, jak i wykonawcami, we wszystkich opisanych powyżej trybach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Kiedy zamówień publicznych nie stosujemy?
Ustawodawca wprowadził wyłączenia przedmiotowe, czyli katalog spraw, w odniesieniu do których nie ma obowiązku stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych. Wśród nich wymienia się m. in.:
- usługi arbitrażowe;
- usługi prawne polegające na zastępstwie procesowym przed międzynarodowymi sądami lub trybunałami;
- nabycie materiałów do audycji;
- zakup czasu antenowego;
- nabycie nieruchomości.
Kancelaria zamówienia publiczne pomoże Państwo określić, jakie usługi/dostawy będą podlegać pod przepisy ustawy — prawo zamówień publicznych, a jakie będą mogły być świadczone bez konieczności brania udziału w postępowaniu przetargowym.
Kto może wziąć udział w postępowaniu?
Ustawodawca wprowadził dwa tryby, w których możliwe jest wykluczenie wykonawcy z postępowania o zamówienie publiczne, a mianowicie tryb, kiedy obowiązkowe jest wykluczenie danego wykonawcy oraz kiedy zamawiający może, lecz nie musi wykonawcę wykluczyć.
W zakresie pierwszego z trybów, tj. obowiązkowego wykluczenia wykonawcy przepisy wskazują m. in. na:
- wykonawcę, który nie wykazał spełniania przez siebie warunków do udziału w postępowaniu;
- wykonawcę prawomocnie skazanego za przestępstwo skarbowe, oszustwo, łapownictwo oraz przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentu;
- wykonawcę, który zawarł z innymi wykonawcami porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji;
- wykonawcę, któremu na skutek prawomocnego wyroku zakazano ubiegania się o zamówienia publiczne.
Zamawiający może wykluczyć wykonawcę m.in., jeżeli:
- w stosunku do wykonawcy otwarto likwidację;
- wykonawca nienależycie wykonał lub w ogóle nie wykonał zamówienia wskutek rażącego niedbalstwa bądź zamierzonego działania;
- w postępowaniu o udzielenie zamówienia przedstawił informacje, które wprowadziły w błąd zamawiającego;
- uzyskał informacje poufne, które mogły mu dać przewagę w postępowaniu przetargowym;
- prawomocnie został skazany za przestępstwo bądź wykroczenie przeciwko prawom pracownika.
Nasza Kancelaria świadczy pomoc prawną na rzecz klientów, którzy zostali bezzasadnie wykluczeni z postępowań przetargowych.
Umowa ramowa
Umowa ramowa jest to swoiste porozumienie zawierane pomiędzy zamawiającym a wykonawcą lub kilkoma wykonawcami. Na jej podstawie strony ustalają warunki dotyczące zamówień, jakie mogą być udzielone w wyznaczonym przez strony okresie, cen oraz przewidywalnych ilości. Późniejsze udzielenie zamówienia objętego umową ramową może nastąpić tylko między zamawiającym a wykonawcami, którzy zawarli z wykonawcą umowę ramową. Notabene zamawiający udzielając wykonawcy zamówienia, nie jest uprawniony do dokonywania istotnych zmian warunków zamówienia ustalonych w umowie ramowej.
System dynamicznych zakupów
W trybie przetargu ograniczonego może być prowadzony dynamiczny system zakupów. Polega on na tym, że w określonym przez zamawiającego czasie prowadzony jest elektroniczny proces udzielania zamówienia, którego przedmiotem są określone przez zamawiającego usługi, dostawy bądź roboty budowlane. Wszystkie dokumenty, w tym oświadczenia przekazywane są drogą elektroniczną. Zamawiający wyznacza termin na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w dynamicznym systemie zakupów, który nie może być krótszy niż 30 dni.
Konkurs
Na podstawie ogłoszonego konkursu zamawiający przyrzeka nagrodę za wykonanie i przeniesienie prawa do wybranej pracy konkursowej (np. z zakresu planowania przestrzennego). Nagrodą może być zarówno nagroda pieniężna, rzeczowa, jak również zaproszenie do negocjacji celem wykonania usługi w oparciu o wybraną pracę konkursową.
Zamówienia sektorowe
Zamówienia sektorowe to zamówienia udzielane w zakresie usług lub dostaw wskazanych w ustawie (np. w zakresie wydobycia ropy naftowej lub gazu, zarządzania lotniskami, z zakresu transportu autobusowego bądź kolejowego). Zamówienie sektorowe może zostać udzielone w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub partnerstwa innowacyjnego.
Umowa o zamówienie publiczne
Umowa o zamówienie publiczne powinna zostać co do zasady zawarta w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
Umowa powinna określać w szczególności:
1) planowany termin zakończenia dostawy, usługi bądź robót budowlanych;
2) wynagrodzenie, w tym warunki jego zapłaty;
3) wysokość kar umownych, w tym ich łączną maksymalną wysokość.
Co do zasady umowę o zamówienie publiczne zawiera się na czas oznaczony. Jedynie wyjątkowo może zostać ona zawarta na czas nieoznaczony, jeżeli dotyczy ona na przykład licencji na oprogramowanie komputerowe.
Urząd Zamówień Publicznych
Organem publicznym sprawującym nadzór nad prawidłowością przeprowadzania postępowań z zakresu zamówień publicznych jest Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Prezes UZP w szczególności podejmuje rozstrzygnięcia w indywidualnych sprawach, w tym prowadzi kontrolę udzielania zamówień, wydaje Biuletyn Zamówień Publicznych, w którym publikowane są ogłoszenia z zakresu zamówień publicznych oraz zapewnia system środków ochrony prawnej. Nadto nadzór nad prawidłowością udzielenia zamówienia publicznego sprawuje także Krajowa Izba Odwoławcza.
Odwołanie i skarga do sądu
Środki ochrony prawnej w sprawach o zamówienie publiczne przysługują zarówno wykonawcy, jak również uczestnikowi konkursu, czy innemu podmiotowi który miał interes w uzyskaniu zamówienia lub który poniósł lub może ponieść szkodę spowodowaną naruszeniem przez zamawiającego przepisów ustawy o zamówieniach publicznych.
Pierwszym ze środków jest odwołanie, które przysługuje na:
- niezgodną z Prawem zamówień publicznych czynność zamawiającego podjętą w procesie o udzielenie zamówienia;
- zaniechanie czynności w postępowaniu przetargowym;
- zaniechanie przeprowadzenia przetargu, mimo istnienia takiego obowiązku.
Odwołanie wnosi się do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w formie pisemnej albo w postaci elektronicznej. Wniesienie odwołania powoduje, iż zamawiający nie może zawrzeć umowy o zamówienie publiczne do czasu zakończenia postępowania odwoławczego. Na decyzję Krajowej Izby Odwoławczej przysługuje skarga do sądu okręgowego właściwego dla zamawiającego, która powinna zostać złożona w terminie 14 dni za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Odpowiedzialność za naruszenie prawa
Za naruszenie przepisów o zamówieniach publicznych zamawiającemu grozi kara pieniężna. Kara pieniężna zależna jest od wartości zamówienia, najniższa wynosi 3.000,00 zł, następnie 30.000,00 zł (dla usług i dostaw o wartości do 10.000.000 euro lub do 20.000.000 dla robót budowlanych), najwyższa zaś wynosi 150.000,00 zł. Kara pieniężna nakładana jest w drodze decyzji administracyjnej przez Prezesa UZP.
Kancelaria zamówienia publiczne Warszawa
Kancelaria Prawna Radkiewicz Adwokaci i Radcowie Prawni to kancelaria zajmująca się zagadnieniami związanymi z zamówieniami publicznymi, świadcząca swe usługi na rzecz klientów z Warszawy i okolic. Kancelaria zajmująca się zamówieniami publicznymi, pomoże Państwu we wszystkich postępowaniach o zamówienia publiczne, począwszy od fazy przygotowawczej (np. sporządzenie SWIZ), po fazę ofertową, a na postępowaniach odwoławczych kończąc (reprezentując Państwa jako pełnomocnik przed KIO). Siedziba Kancelarii w Warszawie umiejscowiona jest przy ul. Złotej 59, 00–120 Warszawa (kontakt +48 22 489 52 65).
Powrót do specjalizacji — Obsługa prawna firm