Obok autorskich praw osobistych, twórcy przysługują także autorskie prawa majątkowe. Autorskie prawa majątkowe są odmienne od praw osobistych, a co więcej mają także inne cechy charakterystyczne. Poniżej przedstawimy katalog autorskich praw majątkowych oraz ich cechy szczególne.
Słowo wstępu
Celem odpowiedzenia sobie na pytanie czym są autorskie prawa majątkowe oraz czym się charakteryzują warto w pierwszej kolejności wyjaśnić, komu prawa te przysługują i wobec czego. Podmiotem uprawnionym do autorskich praw majątkowych jest twórca utworu. Podążając za definicją ustawową utwór to każdy wynik działalności twórczej powstały jako nowe dzieło (np. praca plastyczna) bądź modyfikacja dzieła wcześniej istniejącego (np. tłumaczenie książki z innego języka). Twórcą natomiast może być jedna osoba bądź wiele podmiotów tworzących utwór (o czym więcej w artykule pt. „Autorskie prawa osobiste”).
Charakter praw majątkowych
Autorskie prawa majątkowe jest to jedno prawo podmiotowe o bezwzględnym charakterze (podobnie jak autorskie prawa osobiste). Z niego wynikają natomiast prawa cząstkowe, np. w zakresie prawa rozporządzenia utworem. Rozumienie takie skutkuje przyjęciem domniemania, że każdy sposób korzystania z utworu (nawet jeszcze nie znany w momencie powstania utworu) korzysta z ochrony prawnej i przysługuje jego twórcy. Jedynie celem krótkiego zakomunikowania warto wskazać, iż w doktrynie toczy się obecnie spór w zakresie granic autorskich praw majątkowych wynikająca z kwestii charakteru tych praw, przez jednych uznawanych za prawa własnościowe, przez innych powiązane z teorią pól eksploatacji (niestety ograniczenia niniejszego artykułu nie pozwalają zgłębić kwestii sporów, jakie wynikają na tym tle).
Zasadą jest również, iż autorskie prawa majątkowe nie podlegają egzekucji.
Prawa przyznane twórcy
Autorskie prawa majątkowe składają się na:
- wyłączne prawo do korzystania i rozporządzania utworem;
- wynagrodzenie za korzystanie z utworu.
Prawo do korzystania i rozporządzania
Jednym z autorskich praw majątkowych jest prawo do korzystania i rozporządzania utworem. Są one ze sobą ściśle powiązane i mają one charakter wyłączności. W ramach korzystania większość komentatorów uznaje wszelkie czynności zarówno prawne, jak i faktyczne związane z utworem. Za sformułowaniem „rozporządzenie” kryje się natomiast według większości przedstawicieli doktryny zarówno samo rozporządzenie (np. sprzedaż), jak również uprawnienia zobowiązujące. Rozporządzenie utworem to nic innego jak tylko przeniesienie prawa do utworu celem korzystania z niego w określonych (bądź wszystkich) polach eksploatacji.
Warto także zwrócić uwagę, iż samo zapoznanie się z utworem nie jest uznawane za korzystanie z utworu. A więc przeczytanie książki, odtworzenie filmu dla celów prywatnych nie stanowi przejawu korzystania z utworu.
Należy także wyjaśnić charakter tych praw, a więc charakter wyłączności. Rozumiany jest on jako możliwość twórcy do wyłącznej kontroli nad eksploatacją jego utworu. Należy jednak pamiętać, że nie jest ona nieograniczona, np. poprzez udzielenie licencji oraz zawarte w niej uprawnienie do dalszej sublicencji.
Wyjątek od prawa do korzystania
Wyjątek od prawa do korzystania z i rozporządzania utworem dotyczy sytuacji z bazami danych, kiedy legalny użytkownik bazy danych dokonuje jej opracowania i zwielokrotniania lub jej kopii. W takich okolicznościach nie musi on uprzednio uzyskiwać zgody autora tej bazy, pod warunkiem jednak, że było to konieczne do normalnego korzystania z jej zawartości.
Prawo do wynagrodzenia
Drugim z przejawów autorskich praw majątkowych jest prawo do wynagrodzenia. W doktrynie toczy się spór czy prawo to ma charakter względny, czy bezwzględny. Dla celów niniejszego artykułu nie będziemy go jednak szerzej wyjaśniać. Warto jednak wskazać, iż źródłem wynagrodzenia może być zarówno ustawa, jak również umowa.
Przypadki ustawowego prawa do wynagrodzenia
Autorskie prawa majątkowe charakteryzują się tym, iż część z nich została uregulowana ustawowo. Do przykładów wynagrodzenia ustawowego należą m.in.:
- driot de suite;
- dozwolony użytek publiczny;
- korzystanie z utworu audiowizualnego.
Droit de suite
Tytułem przykładu warto wskazać, że ustawodawca przewidział ustawowe wynagrodzenie w przypadku odsprzedaży legalnych egzemplarzy utworu (np. plastycznego czy fotograficznego). Wysokość wynagrodzenia zależy od wartości każdego z egzemplarzy oraz jego ceny. Za legalny egzemplarz rozumie się egzemplarz wykonany osobiście przez twórcę utworu bądź zostaną one uznane za oryginalne, gdy zostały dokonane osobiście przez twórcę. Za odsprzedaż natomiast uznaje się każdą sprzedaż dokonaną po pierwszym rozporządzeniu utworem przez twórcę.
Ochrona autorskich praw majątkowych
Podobnie jak w przypadku autorskich praw osobistych, tak również autorskie prawa majątkowe są objęte ochroną prawną. W przypadku ich naruszenia twórcy przysługują obok roszczeń o zaniechanie i naprawienie skutków naruszenia, także o naprawienie wyrządzonej szkody — na zasadach ogólnych bądź w postaci wypłaty odszkodowania w wysokości dwukrotności, a gdy działanie jest zawinione – trzykrotności wynagrodzenia za korzystanie z utworu oraz roszczenie o wydanie korzyści.
Podsumowanie
Autorskie prawa majątkowe, podobnie jak prawa osobiste przysługują twórcy utworu. W ich ramach może on zarówno korzystać z utworu, jak i nim rozporządzać, otrzymując w zamian należne wynagrodzenie. Kancelaria Prawna Radkiewicz Adwokaci i Radcowie Prawni pomaga zarówno twórcom, jak i użytkownikom utworów zarówno na etapie zawierania umowy, której przedmiotem jest utwór podlegający ochronie prawnej, np. umowy licencyjnej, jak również reprezentuje ich podczas sporów sądowych, np. w zakresie spraw o naruszenia autorskich praw majątkowych.
Powrót do specjalizacji — Prawo autorskie