Najmniej konkurencyjnym z trybów zamówień publicznych jest zamówienie z wolnej ręki. Jest to też tryb, który posiada najwięcej odrębności od innych trybów zamówień publicznych. Poniżej wyjaśnimy, czym zamówienie z wolnej ręki się charakteryzuje oraz dlaczego jest ono tak wyjątkowe.
Charakterystyka
Zamówienie z wolnej ręki to ostatni z przewidzianych przez ustawodawcę tryb tzw. unijnego zamówienia publicznego (co to jest unijne postępowanie o zamówienie publiczne dowiedzą się Państwo z artykułu pt. „Przetarg nieograniczony”). Zamówienie z wolnej ręki prowadzone jest także w postępowaniach krajowych.
Cechą charakterystyczną zamówienia z wolnej ręki jest to, że zamawiający nie musi publikować ogłoszenia o zamówieniu. Co więcej, do zawarcia umowy dochodzi poprzez przeprowadzenie negocjacji wyłącznie z jednym wykonawcą, a więc w przypadku zamówienia z wolnej ręki mamy do czynienia z ograniczeniem konkurencyjności, która charakteryzuje inne tryby zamówień publicznych.
Sytuacje, kiedy może być stosowany
Zamówienie z wolnej ręki może być stosowane jedynie w ściśle określonych przez ustawę okolicznościach. Do okoliczności tych należą m. in.:
- istnieją przyczyny o obiektywnym charakterze, które powodują, że usługi (dostawy, roboty budowlane) mogą być świadczone jedynie przez jednego wykonawcę;
- zamówienie związane jest z prawami wyłącznymi (np. na podstawie ustawy o Prawach autorskich i prawach pokrewnych)
w zakresie pkt 1 oraz 2 pod warunkiem jednak, że nieistnienie rozwiązanie alternatywne bądź zastępcze, zaś likwidacja konkurencji nie będzie rezultatem celowego zawężenia warunków zamówienia;
- zamówienie o charakterze działalności artystycznej bądź twórczej;
- przedmiotem zamówienia są produkty wytwarzane w celach badawczych, naukowych czy doświadczalnych;
- po uprzednim przeprowadzeniu konkursu;
- nie można zachować terminów dla innych trybów, a wykonanie zamówienia jest wymagane natychmiastowo (przyczyny te nie mogą jednak leżeć po stronie zamawiającego), np. wskazanie terminu w decyzji administracyjnej na wykonanie prac budowlanych, utrata dotacji po określonym terminie;
- uprzednio prowadzone tryby przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego nie doprowadziły do zawarcia umowy (np. brak zgłoszonych ofert bądź odrzucenie wszystkich ofert);
- powtórzenie w ciągu 3 lat podobnego zamówienia przy trybie podstawowym z poprzednim wykonawcą;
- zwiększenie zamówienia z dotychczasowym wykonawcą w trybie podstawowym;
- w związku z postępowaniem likwidacyjnym, upadłościowym lub naprawczym innego podmiotu.
W odniesieniu do postępowań krajowych, postępowanie z wolnej ręki może być prowadzone m. in., gdy:
- udzielającym zamówienia jest placówka zagraniczna;
- zamawiającym jest jednostka wojskowa, a jego celem są potrzeby własne tej jednostki w rozumieniu przepisów o użyciu Sił Zbrojnych poza granicami państwa;
- zamawiającym jest podmiot spoza Polski, przy jednoczesnym wykonywaniu zamówieniu poza granicami państwa.
Odrębności od innych trybów
Jak wskazano na wstępie niniejszego artykułu, zamówienie z wolnej ręki jest najbardziej wyjątkowym z wszystkich trybów postępowań o zamówienie publiczne. Wyjątkowość ta wynika m. in. z:
- braku publikowaniu ogłoszenia o zamówieniu;
- braku trybu ofertowego, który składa się ze złożenia i przyjęcia oferty;
- braku przetargowego/aukcyjnego sposobu zawarcia umowy;
- brak konkurencji – udział jednego wykonawcy w postępowaniu.
Możliwość odstąpienia od stosowania niektórych przepisów
Zamawiający stosujący zamówienie z wolnej ręki może według swojej oceny odstąpić od stosowania przepisów proceduralnych, które zostały enumeratywnie wskazane przez ustawodawcę. Do przepisów takich należą m. in.:
- dotyczących powołania komisji przetargowej;
- dotyczących wykluczenia z powodu karalności wykonawcy;
- dotyczących zaproszenia do negocjacji.
Uprawnienie to przysługuje zamawiającemu, jeżeli bez względu na podmiot wykonawcy, zamówienie jest mu niezbędne, m. in. w sytuacji zamówienia związanego z ochroną praw wyłącznych, związanych z działalnością artystyczną bądź twórczą albo został uprzednio przeprowadzony konkurs, którego nagrodą była możliwość uczestnictwa w postępowaniu z wolnej ręki.
Umieszczenie ogłoszenia
Zamawiający może, ale nie musi publikować ogłoszenia o chęci udzielenia zamówienia z wolnej ręki. Jest jednak zobowiązany do opublikowaniu ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy z wykonawcą. Do zawarcia umowy nie może dojść wcześniej aniżeli po 14 dniach od umieszczenia ogłoszenia. Po zakończeniu postępowania, zamawiający powiadamia o tym poprzez publikację niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia zakończenia postępowania.
Informacje przekazywane wykonawcy
W momencie otrzymania zaproszenia do negocjacji, wykonawca powinien otrzymać informacje dotyczące zamówienia oraz postanowienia, które następnie znajdą się w treści umowy zawieranej pomiędzy stronami.
Podsumowanie
Zamówienie z wolnej ręki jest to najmniej konkurencyjny tryb postępowania w ramach zamówień publicznych. Może on być stosowany zarówno w postępowaniu krajowym, jak również unijnym (tzw. powyżej progów unijnych). Należy jednak pamiętać, że jego stosowanie zarezerwowano dla zamówień spełniających warunki wskazane w ustawie, których nie można interpretować rozszerzająco. Zatem, w pierwszej kolejności powinniśmy wiedzieć, czy w ogóle tryb zamówienia z wolnej ręki może zostać dla naszego zamówienia zastosowany. W tym celu warto zwrócić się o pomoc do naszej Kancelarii prawnej, która pomoże Państwu w dostosowaniu trybu postępowania do Państwa potrzeb, przy jednoczesnym spełnieniu wszelkich wymagań formalnych.
Powrót do specjalizacji — Zamówienia publiczne